Prikkelarm - Prikkelrijk
Het cadeau bij de masterclass - Prikkelarme oefeningen
Prikkels komen binnen via de zintuigen. Prikkels zijn dus alles wat je ziet, ruikt, proeft, hoort en voelt. Prikkels komen en gaan, de hele dag. Wanneer kinderen overprikkeld raken dan gaan ze zich ongemakkelijk voelen en daarop volgt gedrag dat ook voor de omgeving ongemakkelijk wordt.
Overprikkeling wil eigenlijk zeggen dat je zintuigen te veel signalen of prikkels doorkrijgen en deze niet kan verwerken. Als de hersenen niet in staat zijn om prikkels te verwerken, ontstaan door over stimulatie een opgejaagd gevoel, concentratieproblemen en irritatie.
Wanneer je meer prikkels ontvangt dan je hersenen kunnen verwerken staan er telkens onverwerkte prikkels in de file. Het kan in de hersenen leiden tot een opstopping van prikkels. Je zenuwstelsel maakt overuren om alle geluiden, beelden, geuren, bewegingen en gedachten een plek te geven. Het kan veel onrust opleveren.
En dan is het natuurlijk fijn als je manieren hebt om te 'ont-prikkelen'. Deze link biedt jullie oefeningen om kinderen tot rust te brengen. We werken om te ont prikkelen via de zintuigen. Door middel van stilte/ focus/ mindfulness oefeningen zullen we de leerlingen trainen om in het moment te zijn. Om alleen met aandacht en stilte bezig te zijn met het moment.
Geïnspireerd geraakt en wil je meer oefeningen om te ontprikkelen? Hierbij 2 tips: Mijn boek creatieve stilte met meer dan 150 creatieve stilte oefeningen. Of kijk eens of de creatieve stilte route kaarten geschikt zijn voor jouw groep.
Prikkelarme oefeningen
Prikkelarme oefeningen voor peuters
De spin
Zit allemaal in een lange trein achter elkaar en masseer elkaars rug. op 3 verschillende manieren.
Spin op hakschoenen
Spin op laarsen
Spin op sloffen
Tien
- Sta stil als een boom en we tellen tot tien
- Lig op je zij, ogen dicht en we tellen tot tien.
- Masseer je tenen en tel ze alle tien.
- Tik je vingers en tel ze alle tien.
- Je vingers worden kaarsjes. Blaas 10 kaarsjes uit.
Knuffel roept namen
Je hebt een knuffeltje in je hand. Dit knuffeltje zit bij juf/meester op schoot.
De meester/juf zit met de rug naar de kinderen toe. De kinderen zitten aan de overkant van de ruimte en hebben allemaal hun ogen dicht. Pas als ze hun naam horen dan mogen ze de ogen open doen en naar juf/meester toekomen om de knuffel te aaien.
Belangrijk is dat niemand je mag horen. SHHHHHHT op je tenen en knuffel maar fijn!
Prikkelarme oefeningen voor kleuters
De affirmatie
De kleuters vinden deze oefening geweldig! Het sterkt ook het welzijn/ vertrouwen van onze jonge kinderen.
De muziek vind je bij de oefeningen van de peuters ( groei)
Het WC rolletje
Deze oefening is ook ontzettend leuk in de klas. Zet de timer op 2 minuten. Het is helemaal stil. Blijf zitten op je plek en bekijk de klas eens door een WC rolletje. Ga op zoek naar het mooiste ding van de klas.
Het midden
Deze oefening richt zich op ontspanning van je lichaam. Met aandacht bewegen en steeds weer terug te keren naar evenwicht en balans.
Herhaling brengt steeds meer rust in het lichaam.
Prikkelarme oefeningen voor middenbouw
Tel de letters van je naam
Deze oefening heeft als doel op een laagdrempelige manier je brein tot rust te brengen. Het verstilt en vertraagt. En het brengt je focus op het moment.
Zintuig kijken wordt bij deze oefening gebruik van gemaakt.
Hoe vaak hoor jij de vogels
We gebruiken tijdens deze oefening het zintuig. Horen.
De kinderen worden uitgedaagd om zich te focussen op datgene wat ze horen. Jullie mogen de timer op 2 minuten zetten. Laat de leerlingen 2 minuten luisteren. Tel in je gedachte hoevaak jij een vogel hoort.
Vingertoppen en ademhaling
Deze oefening richt zich op het zintuig, voelen. De herhaling van deze oefening kan heel veel teweeg brengen. Je geeft de kinderen ruimte om even stil te worden.
Het kan zijn dat er kinderen wat ongemakkelijk worden. Schrik daar niet van, ga gewoon door en blijf herhalen! Eerst 1 minuut, dan 2 minuten en misschien zelfs zolang het liedje duurt.
Prikkelarme oefeningen voor bovenbouw
Stippen zetten
Geef elke leerling een a4 papier, 3 kleuren stiften en een stuk keukenrol. Bekijk de keukenrol, je ziet allemaal stipjes. Deze stipjes gaan de leerlingen kleur geven.
Zet hierbij een muziekstuk op van ongeveer 3 minuten. Deze 3 minuten zijn jullie helemaal stil.
Mandala maken van materialen
Laat iedere leerling 10 keer 10 dezelfde kleine attributen meenemen. ( 10 besjes, 10 steentjes, 10 vorkjes enzovoort)
Zet onderstaand muziekstuk op. Iedere leerling maakt nu op zijn eigen tafel een mandala van materialen.
Na de oefening kun je prachtige foto's maken!
Deze oefening kun heel vaak herhalen want je kunt met steeds dezelfde materialen heel veel verschillende mandala's maken.
Zoek de klok
Verstop een kookwekker of de klok van de klas. Laat steeds 3 leerlingen zoeken terwijl de rest van de klas zo stil is als nooit tevoren.
Hoe stiller het is hoe sneller de klok gevonden wordt.
Het cadeau bij de masterclass - Prikkelrijke oefeningen
Hieronder vind je ook prikkelrijke oefeningen. Oefeningen om energie te krijgen. Om je bloed sneller te laten stromen. Om kinderen te enthousiasmeren. Zingen, gebaren, dansen, spelen en bewegen op muziek bevordert niet alleen de muzikale ontwikkeling maar ook de motorische-, cognitieve, sociale-, taal- en de psychische ontwikkeling van het kleine kind. Zingen en dansen maakt blij! Het sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen, we stimuleren hiermee hun verbeeldingskracht en ze krijgen de kans om zich te uiten. Dans, zang en spel is een goed middel om kinderen te laten fantaseren, ontdekken, creëren, experimenteren, ordenen en het leren om hun lichaam beheersen.
Ter inspiratie en om plezier te delen.
Geïnspireerd geraakt en wil je meer ideeën om kinderen op een creatieve manier te prikkelen? Kijk regelmatig op deze website. Ik deel veel gratis lesbrieven vol creatieve ideeën om kinderen op verschillende manieren tot expressie te brengen.
Prikkelrijke oefeningen voor peuters
Zing en dans samen met de peuters. Doe dit vol aandacht en sprankel zelf mee! Goed voorbeeld doet goed volgen. Wees zelf ook expressief en aanwezig!
Toneelspelen op muziek en stoppen. Wanneer je via muziek, theater en dans peuters wil activeren. Dan is het van groot belang om zelf mee te doen, expressief te zijn en de oefening goed voor te bereiden. Weet zelf wat er komt! Zo straal je vertrouwen uit waardoor de peuters zich makkelijker laten meenemen.
Download bovenstaande afbeeldingen en knip ze uit. Laat de plaatjes zien aan de peuters en verzin er samen leuke bewegingen bij. Voer de bewegingen uit op onderstaande muziek. Laat elke 15 seconden een ander plaatje zien.
Prikkelrijke oefeningen voor kleuters
Een bewegingsliedje. Laat de leerlingen luisteren en uitvoeren! Door de herhaling in het liedje worden de leerlingen uitgedaagd om steeds beter te luisteren en uit te voeren.
Luister eerst en voer daarna de bewegingen uit.
Wissel verschillende beweegopdrachten af. Luister hierbij goed naar de muziek. De muziek zal je leiden!
Kauwgom: Beweeg soepel, flexibel, rond, alle kanten op
Robot: Beweeg stijf en strak
Freeze: Sta stil
Download bovenstaande afbeeldingen.
Hou iedere 10 seconde een ander plaatje omhoog. Laat de leerlingen de bewegingen uitvoeren. Op onderstaande muziek. De leerlingen zullen heerlijk "wakker worden"
Prikkelrijke oefeningen voor middenbouw
Volg het papier: Theateroefening
Volg het papier! Een oefening vol plezier.
Gebruik hierbij onderstaande muziek.
Goedemorgen: Bewegingsoefening
Goedemorgen! Een bewegingsoefening om even lekker in beweging te komen.
Iedere 10 seconden zie je een andere afbeelding, daarbij hoort ook een andere beweging.
pijlen: maak jezelf groot en klein. Wissel dit steeds af, zo snel je kan totdat je een andere afbeelding ziet.
Jumping Jacks: Spring met benen en armen zo wijd mogelijk, spring met armen en benen in. Wissel dit steeds af, zo snel je kan totdat je een andere afbeelding ziet.
Zwaai en buig: Zwaai met je armen van rechts naar links en maak een squat. ( buig je knieën en strek ze weer) Wissel dit steeds af, zo snel je kan totdat je een andere afbeelding ziet.
Follow the leader: Dansoefening
Maak met de groep een kring en doe onderstaande muziek aan. In deze kring geven jullie een attribuut door. ( groepsmascotte/ pennenbakje) Degene die het attribuut heeft verzint de beweging. De rest van de groep doet na. Mocht iemand uit de klas niets weten? Niet erg, geef het attribuut dan door. mocht je de persoon die de beweging verzint niet goed zien? Ook niet erg...kijk dan om je heen! Iedereen doet ten slotte hetzelfde.
Prikkelrijke oefeningen voor bovenbouw
De blauwe bal: Theateroefening
jullie staan in een kring en gooien een onzichtbare blauwe bal naar elkaar. Hij moet worden over gegooid ( Het liefst op de maat van de muziek). Terwijl je gooit zeg je hardop: "de blauwe bal" Belangrijk aspect bij deze oefening is helder oogcontact maken. Wees duidelijk en doelgericht met je non verbale communicatie.
Wanneer dit goed gaat komt er een onzichtbare gele bal bij. Wanneer je gooit zeg je 'de gele bal'
Een leuke oefening dat garant staat voor energie en plezier. Gebruik hierbij onderstaande muziek.
Flexibel avontuur: Bewegingsoefening
Een theateroefening met een flexibel avontuur. Jullie zitten tijdens een geweldig schoolreisje opgesloten in een museum. Waarom hebben jullie je dan ook voor de grap verstopt? De security is weg, deuren zitten op slot... behalve 1 deur aan de overkant van de zaal. Jullie willen natuurlijk zonder problemen deze museumzaal verlaten. Er is maar 1 probleem: door de hele zaal zitten verborgen laserstralen (alarm). Deze laserstralen kan alleen de voorste van de groep zien… oei het is erg lastig, je moet er onderdoor, overheen, kruipen, koprol, radslag... let goed op de voorste, jullie leider! Kunnen jullie de zaal verlaten zonder dat het alarm afgaat? De muziek gaat aan en succes!
Verdeel de klas in groepjes van ongeveer 5. Om de beurt zullen ze de opdracht uitvoeren. Er zitten dus steeds kinderen aan de kant te observeren. Deze groep kun je de taak geven van ‘alarm zijn’ (een geluid maken als iemand de laserstraal aanraakt) maar ik zou er zelf voor kiezen om dit, zeker in het begin, niet te doen. Juist de ruimte geven voor ‘fouten maken’ zal de groep verder brengen in beweging. Ze zullen meer durven uit te proberen en risico’s te nemen.
Levend memory: Theateroefening
Download de afbeeldingen 2 keer.
Geef steeds 2 kinderen dezelfde afbeelding. De kinderen lopen door elkaar en gebruiken het voorwerp van hun afbeelding. De overige leerlingen moeten goed opletten, wie hoort bij wie? Welke 2 leerlingen hebben hetzelfde voorwerp ik hun hand? Er mag niet worden overlegd welke bewegingen er worden gemaakt!
Je kunt in plaats van door elkaar lopen ook een speelveld maken van personen. ( Net als de kaartjes van het memory spel) De spelers tikken iemand aan, deze persoon voert de beweging uit. En tikken daarna een ander persoon aan deze persoon voert ook zijn beweging uit.