KONOT presents 

DANS en expressie in de klas

Muziek, dans en beweging speelt een niet weg te denken rol in het leven van kinderen. Zodra kinderen muziek horen gaan ze spontaan bewegen.  Leerkrachten blijken in de praktijk vaak handelingsverlegen als het gaat om dansen met leerlingen.

Dansen moet je durven! 

KONOT presents is een traject dat leerlingen helpt om samen met de leerkrachten een gave danspresentatie te maken. Tessa en haar team zullen het proces vol aandacht begeleiden. Let op lieve leerkrachten. Het is een project DOOR kinderen VOOR kinderen. Jullie zijn de coaches van je groep, stimuleer de leerlingen, zij zijn de leiders! 

We werken toe naar een voorstelling waarin elke klas zijn eigen presentatie zal laten zien. De ervaringen tijdens dit traject zijn bijzonder mooi! 

De leerlingen zijn trots, er klinkt muziek door de school, er wordt samengewerkt, elk kind kan zijn gevoelens uiten, er wordt contact gemaakt, leerlingen denken mee en hebben de meest bijzondere creatieve ideeën. 

De voorstellingen van alle presentaties zullen plaatsvinden in theater de Bond. 

De ervaring is dat ouders er nog lang over na praten. 

Het traject verloopt volgens een aantal stappen:

  • 1: Introductie- 5 februari - Digitale uitnodiging door de Barones - Jullie mogen onderstaande korte film kijken. ( film introductie)  
  • 2: Workshop in de klas - 6,7,8 of 9 februari  - Mark en/of Tessa zullen alle klassen live bezoeken. Ze leren jullie een presentatie aan die is 2 jaar geleden is gemaakt door een andere klas. ( de muziek is gekozen door de leerlingen en de dans is met een beetje hulp ook gemaakt door de leerlingen) Na deze workshop weten de leerlingen precies wat het eindresultaat zou kunnen zijn. Zorgen jullie voor een geschikte ruimte
  • 3: Muziekoriëntatie - 13 of 14 februari- Jullie bekijken onderstaande film (kies 3 muziekstukken). Door middel van verschillende oefeningen worden de leerlingen uitgedaagd om met de klas 3 muziekstukken te kiezen. ( Tijdens deze digitale les wordt gevraagd om te luisteren naar een muziekstuk. Dit muziekstuk staat naast de film op deze pagina.)
  • 4: Mail naar Tessa - 12, 13, 14, 15 of 16 februari - De muziekkeuze wordt tussen 12 en 16 februari gemaild naar tessa@tessatotaaltheater.nl Ik zou het fijn vinden dat de teksten uit de gekozen liedjes geschikt zijn. Zouden jullie hier met extra  aandacht naar willen kijken? 
  • 5 : Jordi en Tessa maken tussen 16 februari en 4 maart met jullie muziekkeuzes 1 muziekmix van ongeveer 3 minuten. Dit muziekstuk wordt binnen 3 weken naar jullie toegestuurd. Mochten jullie specifieke wensen hebben over het resultaat, bijvoorbeeld een volgorde van de liedjes of een specifiek stuk uit het liedje moet je dat in de eerste mail aangeven. De mix kan achteraf namelijk niet meer aangepast worden.
  • 6: Workshops in de klas- 4, 5, 6, 7, 8 maart Mark of Tessa geven jullie een live workshop waarin jullie een begin gaan maken met jullie presentatie op de muziekmix van jullie eigen klas. We gebruiken hierbij de 4 danselementen. . ( jullie ontvangen het boekje de 4 danselementen, je kunt op deze pagina ook een digitale versie van dit boekje vinden)Let op! Film het resultaat tijdens de workshop zodat jullie (tot ons volgende bezoek) het ontworpen gedeelte kunnen herhalen met behulp van het digibord. Bekijk de film/ Doe mee ongeveer 6 keer (verdeeld over 2 weken) zodat de leerlingen bij ons volgende bezoek vol zelfvertrouwen kunnen laten zien wat ze hadden ontworpen. Wij kunnen dan verder met het volgende gedeelte van de choreografie. Tip: Bij de start van de dag even samen dansen schept saamhorigheid, dansend de school verlaten brengt vrolijke leerlingen thuis en dansen midden op de dag brengt even andere inzichten en nieuwe energie om weer te kunnen focussen op een nieuw vak  ;) 
  • 7: Jullie mogen onderstaande film kijken, dit is geen verplichting ( de kracht van jouw expressie) - 18,19,20,21 maart- Tijdens deze digitale les zullen jullie 4 verschillende expressieve theater oefeningen ervaren. Je kunt elke dag 1 oefening van het filmpje doen. ( bekijk het dus in delen) Het brengt plezier, saamhorigheid en vergroot de expressie van de leerlingen. 
  • 8: Workshops in de klas -25,26,27,28 of 29 maart- Mark en Tessa geven jullie weer een live workshop waarin ze jullie verder zullen helpen met het resultaat van jullie presentatie. we werken vanuit jullie ideeën. Hoe meer concentratie hoe verder we komen met de choreografie. Uit onze ervaring is gebleken de er na deze workshop nog een klein stuk ontworpen moet worden. ( meestal rond 20 seconden) Dit mogen jullie dan zelf in de klas met elkaar afmaken. Let op! Film het resultaat tijdens de workshop zodat jullie (tot het bezoek in het theater) het ontworpen gedeelte kunnen herhalen met behulp van het digibord. Bekijk de film/ Doe mee ongeveer 6 keer (verdeeld over 2 weken) zodat de leerlingen bij ons volgende bezoek vol zelfvertrouwen kunnen laten zien wat ze hadden ontworpen. Wij kunnen dan verder met het volgende gedeelte van de choreografie. Tip: Bij de start van de dag even samen dansen schept saamhorigheid, dansend de school verlaten brengt vrolijke leerlingen thuis en dansen midden op de dag brengt even andere inzichten en nieuwe energie om weer te kunnen focussen op een nieuw vak  ;) 
  • 9 : Jullie kijken onderstaand filmpje: Kunst op muziek -  2,3,4 of 5 april - aan de hand van onderstaande muziekfragmenten ontwerpen jullie allemaal een background voor jullie choreografie. Deze background wordt tijdens de voorstelling op de beamer geprojecteerd. Maak na het ontwerpen een foto van jullie creaties ( dit mag op jullie eigen manier) een uitsnede van 1 gekozen kunstwerk, een foto van alle kunstwerken samen van bovenaf, de beste van allemaal, de kleurrijkste van allemaal. Stuur de foto naar tessa@tessatotaaltheater.nl
  • 10: Jullie oefenen de presentatie  - 2,3,4,5 april- voor het digibord, fijn dat je het hebt gefilmd! alleen maar lekker meedoen en zelfvertrouwen laten groeien. Wellicht kennen de leerlingen de dans zelfs al zonder het digibord. Probeer het eens uit in het lokaal waar de workshops ook hebben plaatsgevonden. Laat de leerlingen maar lekker stoeien, perfect hoeft het niet te zijn! Door fouten te maken zullen ze zelf meer nadenken, meebewegen, ontdekken en zoeken naar manieren om mee te gaan met het geheel.  Jullie maken zo nodig jullie presentatie/ dans zelfstandig af in de klas Gebruik hierbij de tips die je hebt meegekregen tijdens de live workshops. 
  • 11: Live workshop in de Bond- 8,9 of 10 april - Jullie mogen jullie eigen ontworpen presentatie een aantal keren oefenen in de Bond. Het kan zijn dat het ontwerpen van het laatste gedeelte niet is gelukt! Maak je daar niet druk over. Als het nog niet af is, doen we dat  hier in de Bond. Maarten de technicus van de Bond komt ook kijken naar jullie dans zodat hij weet hoe hij de theaterlichten moet ophangen.  En hij oefent ook vast met het afspelen van jullie decor. 
  •  12: Yes, eindelijk de voorstellingen! jullie voorstelling wordt op 22 of 24 april gepland. De verdeling van de groepen is een secuur werk, alle gasten worden geteld. We hebben hierdoor geen ruimte om te schuiven met voorstellingsdagen of tijden.   

Muziek 1e live workshop 2024


MUZIEK 1e LIVE WORKSHOP  2022 -2023


Introductie KOnot

Uitnodiging Barones

muziekmix -maak je eigen muziekmix

 Kies 3 muziekstukken

De kracht van jouw expressie

Kunst Op Muziek - muziekstuk 1  

Kunst Op Muziek - muziekstuk 2

Kunst Op Muziek - muziekstuk 3

Kunst Op Muziek

Lesmateriaal 4  danselementen - 

Voorstelling 22 of 24 april

 

De voorstelling wordt gepresenteerd door de altijd vrolijke Barones. De Barones zal tijdens haar presentatie alles vertellen over jullie proces en over de kracht van muziek en dans.  Alle weetjes en vrolijke noten worden gedeeld, ouders krijgen een bijzonder mooi geheel te zien. Elke klas staat even in de hoofdrol. Ieder kind mag er zijn! Onvergetelijk dus!

Neem Contact Met Me Op

Naam
E-mail
Bericht
0 of 350

© 2024 Tessa Totaaltheater      Contact