Jong + Oud = Goud 

Het project

Samen met de klas werkt Tessa aan een liedjesprogramma van 9 liedjes.  Het zijn liedjes uit de oude doos. 

Stap 1 Oriënteren: Een dag voordat Tessa op bezoek komt

Bekijk het onderstaande introductiefilmpje en lees daarna de lesbrief door. Het gedeelte "vergeten herinneringen" kan ons beter laten begrijpen wat er gebeurt als ouderen vergeetachtig worden. Voltooi daarna de opdracht uit de lesbrief "De boekenkast". Omdat dit project voor groep 1 tot en met groep 8 wordt ingezet zul je de opdracht voor de jonge kinderen wat moeten aanpassen aan hun niveau. 

INTRODUCTIEFILMPJE 


Stap 2 Oriënteren: Oefendag in de klas met Tessa

Tessa vertelt over de liedjes, over ouder worden en over behulpzaam zijn. De leerlingen ontvangen tijdens de eerste les het liedboek. Natuurlijk gaan we ook lekker samen zingen. 

( duur 45 tot 60 minuten)

Stap 3 Onderzoeken: Zelf oefenen minimaal 2 weken

Het liedboek mag tijdens de oefenperiode versierd worden. De tip is om de leerlingen creatief bezig te laten gaan met het liedboek terwijl de liedjes worden gedraaid. Lekker ongedwongen!

Daarnaast kun je ook bewust oefenen door de opnames te laten draaien en mee te zingen met de tekst uit het liedboek. De oefenopnames zijn te vinden onderop deze pagina. 

Stap 4 Onderzoeken: Bekijk na een week oefenen het onderstaande filmpje 

Voorstellen Tom


Stap 5 uitvoeren: Samen zingen in het verpleeghuis

Na ongeveer 2 tot 4 weken oefenen zullen wij elkaar zien in het verpleeghuis in de buurt. Tom ( de pianist) en Tessa wachten op jullie. De leerlingen mogen plaatsnemen in de kring in de hal. Natuurlijk neemt iedereen hun versierde liedboek mee. 

We wachten tot de groep ouderen is gebracht en tussen ons in zit. Daarna zullen we de liedjes samen met de ouderen zingen. De ouderen mogen zo nodig de teksten meelezen uit het liedboek van de leerlingen. We zullen leren van elkaar, praten met elkaar, lachen met elkaar en vooral zingen met elkaar. 

Het muzikale geheugen van de mens verspreid zich over het brein. Het blijft het langst in tact. Alle kennis kan wegvallen maar muziek blijft over.

Een magisch gevoel om dit voor en met ouderen te doen.


stap 6 Evalueren: Na het samen zingen


Bekijk wanneer je weer op school bent ter evaluatie dit korte filmpje en schrijf een briefkaart.

De kaft van het liedboek is tevens een briefkaart! Het zou geweldig zijn als jullie na het zingen allemaal een mooie kaart sturen naar de ouderen. Op deze kaart kun je schrijven of tekenen waar je blij van werd. Wat je leuk vond aan het samen zingen. Dit is een goede manier om in de klas na te praten, ervaringen te delen, te evalueren. 

PRAKTISCHE INFORMATIE


Waar gaan we zingen?

Tessa zal ervoor zorgen dat jullie niet ver hoeven te reizen naar het verpleeghuis. Op dit moment vinden de gesprekken plaats bij verpleeghuizen door heel Enschede. De verpleeghuizen die mee willen werken zijn:

De Eschpoort

De Posten

Bruggerbosch

Liberein ( meerdere locaties) 

Molenkamp Oldenzaal




Voor iedereen!  

Er zijn ook leerkrachten die dit project graag zouden willen doen met hun kleutergroepen. Dat kan natuurlijk ook! Jullie zullen dan zelf wel meer moeten oefenen met de oefen opnames. De kinderen zullen de liedjes uit hun hoofd leren. Het lezen uit het liedboekje zal voor de meeste kleuters niet mogelijk zijn. Het liedboekje delen met de ouderen in het verpleeghuis kan natuurlijk wel. ( uiteraard mogen de kleuters de liedjes op hun eigen manier meezingen, hoor je halve teksten of vreemde zinnen?  Het maakt niet uit! We gaan samen zingen)


Kosten voor een school

Het gehele project inclusief materialen kost €480,-

Laten we beginnen

Hieronder vind je alle oefen filmpjes:

Veel plezier met oefenen!

De doodgewoonste dingen


Daar bij de waterkant

Ja zuster, nee zuster

Het Dorp

Tulpen uit Amsterdam

Bye Bye love

Droomland

Ritme van de regen

Amsterdamse grachten

Neem Contact Met Me Op

Naam
E-mail
Bericht
0 of 350

© 2025 Tessa Totaaltheater      Contact