DANSENDE BOEKEN

voorleesplein:

Een aantal leerkrachten lezen een verhaal voor, gezellig op het plein of in de hal.  Maak het gezellig met kleedjes kussens en eventueel lunchtrommels. De leerlingen mogen zelf kiezen naar welk verhaal ze luisteren. 


Het project

Samen met de bibliotheek werkt Tessa Totaaltheater aan het bevorderen van leesplezier!  Dit doen we door het maken van een voorstelling over boeken. Er zal in elke klas 1 boek centraal staan. 

Bekijk vroegtijdig onderstaande praktische aandachtspunten. Hierin lees je de tijdsplanning van de dag, de gekozen boeken en het kledingadvies voor de voorstelling

Stap 1 Oriënteren: 3 weken voor het dag project

Iedere klas ontvangt 3 weken voor aanvang van het project, persoonlijk, een speciaal geselecteerd boek. Lekker voorlezen maar. :) De leesconsulent zal de laatste pagina's voorlezen. Houd daar goed rekening mee. ( mocht het dagproject plaatsvinden zonder leesconsulent van de bibliotheek, dan moegn de leerkrachten op de dag van het dagproject zelf de laatste pagina's van het boek voorlezen)

Stap 2 Oriënteren: Een dag voordat het dagproject  "dansende boeken" plaatsvindt

Bekijk met de leerlingen het onderstaande introductiefilmpje. 

INTRODUCTIEFILMPJE BARONES


Leukste boeken 

Houd een kringgesprek! Een aantal kinderen mogen vertellen over het leukste boek dat ze ooit hebben gelezen. ( meenemen van de boeken mag ook!) 


Stap 2 Onderzoeken: Dansende boeken

Er komt 1 dag een enthousiast team bij jullie op school. ( De leesconsulent van de bibliotheek en 2 workshopleiders van Tessa Totaaltheater) Het team zal met elke klas aan het werk gaan. Bij de start van de dag ontvangt elke klas van de Barones een grote plaat. De cover van een speciaal geselecteerd boek. Dit boek zal de hele dag centraal staan. Tevens ontvangen ze een verdiepingskaart waarop 4 vragen vermeld staan. Welk boek hebben jullie gelezen? Waar gaat het verhaal over? Waarom zou iedereen dit boek moeten lezen? Of waarom juist niet? En voor de groepen 6,7,8 een extra vraag....Hoe zou het verhaal ook kunnen eindigen? De antwoorden mogen ze gedurende de dag op de kaart vermelden. De ingevulde kaart nemen ze mee naar de voorstelling. 

De leesconsulent zal in elke klas een stuk komen voorlezen. En daarnaast zal ze bespreken wat de inhoud van dit boek met de leerlingen doet. Het team van Tessa totaaltheater zal met elke klas gaan dansen over het desbetreffende boek. Het thema van het boek wordt hierdoor beleefd. Hieronder vind je leuke oefeningen om gedurende de dag uit te voeren in de klas, bekijk ze vroegtijdig in verband met eventuele voorbereiding.

Daarnaast zal iedere klas een lettertasje ontvangen met creatief lesmateriaal, dit lesmateriaal kunnen jullie gedurende de dag ook gebruiken. Het thema letters/ taal en woordenschat is leidend en wordt de hele dag door op een creatieve manier gevoed. De lettertasjes moeten worden meegenomen naar de voorstelling. 

(Voor voor de oefeningen van het lettertasje kunt u onderstaande muziek gebruiken)

Lesmateriaal groep 1/2

Oefen met de kinderen (door zang en dans) de letters van het alfabet

Lesmateriaal groep 3/4

Lesmateriaal groep 5/6

Lesmateriaal groep 7/8



Stap 4 Uitvoeren: De Generale repetitie en de Voorstelling

De generale repetitie en de voorstelling zijn opvolgend en worden aan het einde van de dag uitgevoerd. De Barones zal de generale repetitie en de voorstelling presenteren. Alle ouders mogen voor de voorstelling worden uitgenodigd. De covers van de boeken staan al klaar op de theatervloer. De Barones zal de eerste ingevulde verdiepingskaart voorlezen en daarna zien jullie de dans die net als de ingevulde verdiepingskaart past bij de het boek. En zo is het publiek deelgenoot van de inhoud van het boek, het onderzoek van de leerlingen en de voorstelling: DANSENDE BOEKEN

Denken jullie aan: het meenemen van de ingevulde verdiepingskaart? en de complete lettertasjes? 

Wij zullen de grote platen en de ezels meenemen naar het theater. 

stap 5 Evalueren: Na de voorstelling 

EVALUATIEFILMPJE! 

Boekendans

Tijdens de boekendans worden alle stoelen in een omgekeerde kring in de klas gezet. Op elke stoel wordt één boek neergelegd. Zodra de muziek aan gaat lopen de leerlingen rond de stoelen. Stopt de muziek? Dan gaan de leerlingen zitten op de dichtstbijzijnde stoel. De komende twee minuten moet iedereen in stilte het boek lezen dat op zijn/haar stoel ligt. Daarna gaat de muziek weer aan en leren de leerlingen een nieuw boek kennen. Zorg voor veel verschillende soorten boeken, zo zit er voor iedereen wat leuks tussen. Welk boek willen ze vervolgens zelf graag verder lezen?


Na de voorstelling evalueren jullie in de klas. Gebruik hiervoor het evaluatiefilmpje

Ook kun je nog extra vragen stellen, denk hierbij aan:

- Hoe vaak heb je vandaag gelachen?

- Heb je iets gehoord uit het boek wat jij ook hebt meegemaakt of hebt gevoeld?

- Zou jij binnenkort graag eens naar de bibliotheek willen, en waarom?

stap 6 Verdieping: Verrassing!

Na het dagproject mogen jullie het boek houden. 

PRAKTISCHE INFORMATIE

DAGPLANNING 

 8:00 uur - Het team van Tessa Totaaltheater zullen de voorbereidingen treffen. 

8:40– 08:55 uur - Opening door de Barones in de hal of het schoolplein. 

Start dansworkshops:
9:00  – 9:30  uur - groep   1 & 2                  
9:30  – 10:00 uur -  groep 3 &4                               10:00 – 10:45 uur - groep 5 & 6                
10:45– 11:30 uur -  groep 7 & 8

Voorleesrondes in de klas door de Leesconsulent van de Bibliotheek
Groep 8                        9:00 – 9:15 uur
Groep 7                         9:15 – 9:30 uur
Groep 1                         09:30 – 09:45 uur
Groep 2                         09:45 – 10:00 uur
Groep 3                         10:00 – 10:15 uur
Groep 4                         10:15 – 10:30 uur
Groep 5                         10:30 – 10:45 uur
Groep 6                         10:45 – 11:00 uur

Generale repetitie 12:15 tot 13:00 uur waarbij alle kinderen in de zaal zitten en voor elkaar dansen. De generale repetitie zal plaatsvinden in het theater of op school. 

Voorstelling einde schooldag
Ouders zijn van harte welkom om de voorstelling bij te wonen van 13:15 tot 14:00 (inloop vanaf 13:00 uur) De ouders nemen plaats in de zaal en de kinderen zijn dan achter de schermen aanwezig om zich voor te bereiden op hun optreden. Om de beurt komen ze de theatervloer op. 

BOEKKEUZE

Groep 1 - Daantje dirigentje

Groep 2 - Gebakken rijst

Groep 3 - Een echt rommelmonster

groep 4 - Al je zorgen in een doos

Groep 5 - Botje en de 7 schroefjes

Groep 6 - Donnie Donut

Groep 7 - De verliefde juf wordt spion

Groep 8 - Juffrouw Pots


KLEINE SCHOOL  - COMBIGROEPEN?

Mochten jullie werken met combigroepen dan zullen wij vooraf een "planning op maat" toesturen. Hierin zullen jullie de workshoptijden, het gekozen boek en het daarbij behorend kledingadvies lezen. 

BENODIGDHEDEN

Voor de workshops die gelijktijdig zullen plaatsvinden hebben we 2 lege ruimtes nodig. 


KLEDINGADVIES VOORSTELLING

Groep 1 - Zwart wit 

groep 2 - kookschorten

groep 3 - grote blouses 

groep 4 - Alles blauw 

groep 5 - spijkerstof met wit

groep 6 - patronen ( stippen, strepen, blokjes)

groep 7 - zwart/wit

groep 8 - Hoodys en spijkerbroeken

Neem Contact Met Me Op

Naam
E-mail
Bericht
0 of 350

© 2024 Tessa Totaaltheater      Contact