Dansbazen

coaching traject Dansbazen in de klas

Muziek, dans en beweging speelt een niet weg te denken rol in het leven van kinderen. Zodra kinderen muziek horen gaan ze spontaan bewegen.  Leerkrachten blijken in de praktijk vaak handelingsverlegen als het gaat om dansen met leerlingen.

Dansen moet je durven!

dansbazen is een traject dat leerlingen helpt om samen met de danscoaches een gave danspresentatie te maken. De danscoaches Mark en Tessa van Tessa totaaltheater zullen dit proces vol aandacht begeleiden. Let op lieve leerkrachten. Het is een project DOOR kinderen VOOR kinderen. Jullie zijn de oefencoaches van je groep, stimuleer de leerlingen, zij zijn de leiders!

Er wordt dus wel iets van de leerkracht verwacht. Wees je daarvan bewust. De verwachting is: Laat na elke dans-coaching van Mark of Tessa een aantal keer het filmpje van het ontworpen dansstuk zien in de klas. Dit geeft de leerlingen vertrouwen om bij de volgende coaching het reeds ontworpen stuk weer te tonen, en hierna verder te gaan met het ontwerpen van het nieuwe dansstuk ( uit ervaring blijkt dat 3 keer in de week de film bekijken al voldoende is ) Het ontworpen stuk duurt ongeveer 1,5 minuut. 

We werken tijdens dansbazen toe naar een voorstelling waarin elke klas zijn eigen presentatie zal laten zien. De ervaringen tijdens dit traject zijn bijzonder mooi! 

De leerlingen zijn trots, er klinkt muziek door de school, er wordt samengewerkt, elk kind kan zijn gevoelens uiten, er wordt contact gemaakt, leerlingen denken mee en hebben de meest bijzondere creatieve ideeën. 

De voorstelling is voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders. Julie zorgen voor de locatie en verder wordt het geheel georganiseerd door ons. 

Een voorstelling inclusief presentatie, decor en geluid. We bouwen een gymzaal in een handomdraai om tot een theater. 

De ervaring is dat leerlingen, ouders en leerkrachten er nog lang over na praten. 

Het traject verloopt volgens een aantal stappen:

  • 1: Persoonlijk gesprek tussen Tessa en leerkracht.  
  • 2: Groepen 5 - 8 gaan met behulp van onderstaand filmpje "maak je eigen muziekmix" muziek uitkiezen. Groepen 1 - 4 doen dit met behulp van leerkracht en Tessa. 
  • 3: De muziekkeuze wordt gemaild naar tessa@tessatotaaltheater.nl ( Tessa maakt hier met haar creatieve team een toffe muziekmix van)
  • 4: Optioneel: De onderbouw groepen kunnen hun eigen onderstaande expressie les volgen. De midden- en bovenbouw kunnen ook hun expressie les volgen. ( lekker werken aan expressie komt het resultaat van de presentatie ten goede)  
  • 5: Mark of Tessa komen de eerste dans coaching geven. We maken samen een start met de choreografie op de muziek die speciaal voor jullie is ontworpen.  We werken met de 4 danselementen en de ontwikkelde formatiekaarten. Met dit lesmateriaal kun je heel snel zelf een dans ontwikkelen.  ( TIP: film het dansje zodat je het kunt oefenen met het digibord) 
  • 6: Jullie gaan nu het eerste gedeelte van de dans in de klas herhalen. En misschien bedenken jullie ook vast ideeën voor kleding en dansattributen. Let goed op: Mark en Tessa onthouden de dans niet! Om de leerlingen vol vertrouwen zichzelf te laten zien is herhaling belangrijk. Laat het ontworpen stuk zien op het digibord. Dit zal de leerlingen helpen. 
  • 7: Mark en/of Tessa komen een 2e dans coaching geven. Het 1e gedeelte van de dans mogen jullie even laten zien en daarna wordt het 2e gedeelte van jullie dans ontworpen. Zo hebben we aan het einde van deze les al het grootste gedeelte afgemaakt.
  • 8: Jullie gaan zelfstandig aan het werk om deel 1 en deel 2 te oefenen. Ga aan de gang met de tips die jullie hebben meegekregen. Bekijk dus weer het resultaat op het digibord. Kijken = leren. Het zelfvertrouwen wordt vergroot. 
  • 9: Mark en/of Tessa komen een 3e dans coaching geven. Het 1e en 2e gedeelte van de dans mogen jullie even laten zien en daarna wordt het laatste gedeelte van jullie dans ontworpen. Zo hebben we aan het einde van deze les de hele dans klaar en kunnen we de hele dans helemaal uitvoeren! 
    10: generale repetitie en aansluitend voorstelling .


Maak je eigen muziekmix

oriënteren - onderzoeken - uitvoeren - reflecteren - evalueren

Muziekmix voor de opdracht 

Expressie Les voor de onderbouw

oriënteren - onderzoeken - uitvoeren - reflecteren 

EXpressieles voor middenbouw en bovenbouw

oriënteren - onderzoeken - uitvoeren - reflecteren - evalueren

Lesmateriaal 4 danselementen en formatiekaarten  

Oriënteren - Onderzoeken - Uitvoeren  - Reflecteren 

Na het traject ontvangt elke leerkracht het tasje met de 4 danselementen en de formatiekaarten. Zo kunnen jullie zelf op een hele makkelijke manier zelf een leuke voorstelling ontwerpen voor jaarsluitingen, maandoptredens, thema afsluitingen. Enzovoort!

En om jullie te helpen deel ik hier ook leuke muziekmixen die jullie met de klas gratis kunnen downloaden en gebruiken! Veel plezier ermee. 

Stuur je me een foto of filmpje? ZO blijf ik op de hoogte.


Voorstelling

Uitvoeren

 

De voorstelling wordt gepresenteerd door de altijd vrolijke Barones. De Barones zal tijdens haar presentatie alles vertellen over jullie proces en over de kracht van muziek en dans.  Alle weetjes en vrolijke noten worden gedeeld, ouders krijgen een bijzonder mooi geheel te zien. Elke klas staat even in de hoofdrol. Ieder kind heeft een rol en mag er zijn! Onvergetelijk dus! 

Evalueren - Leerlingen en Leerkracht

Praat een dag na de voorstelling over het hele proces door middel van onderstaande vragen:

- Wie had je uitgenodigd voor de voorstelling? Wat vonden ze ervan?

- Heb je het applaus gehoord? 

- Wat voelde je toen je op het toneel stond? 

- Wat voelde je toen je de andere groepen zag optreden? 

- Wist je dat jij dit kon? 

- Waar ben je het meest trots op? 

- Ben je een keer tijdens de workshops boos, bang of blij geweest? 

- Zou je nog een keer muziek willen uitkiezen en er zelf een dans op willen maken? 


Neem Contact Met Me Op

Naam
E-mail
Bericht
0 of 350

© 2024 Tessa Totaaltheater      Contact