totaaltheater inspiratie – moppereend

Door Tessa Totaaltheater // januari 19

De nationale voorleesdagen gaan bijna van start. Het prentenboek van het jaar 2020 is Moppereend. Geschreven door Joyce Dunbar en illustraties van Petr Horacek.

Ik ben afgelopen week al begonnen met het geven van expressieve workshops voor kinderen tussen de 2 en 6 jaar. ( en ook gaf ik al inspiratie trainingen voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers) Ik richt mij tijdens de workshops en trainingen altijd op expressief voorlezen en de toevoeging van beweging, dans, stem en spel/theateropdrachten.

Om pedagogisch medewerkers en leerkrachten te inspireren deel ik hierbij de opdrachten die de kinderen en leerkrachten het leukst vonden.

De opdrachten kun je natuurlijk aanpassen op leeftijd.

Ik las eerst de bladzijde voor en aansluitend deed ik de passende opdracht. Na de opdracht was de eend natuurlijk lekker aan het mopperen hij wilde niet meedoen.

Tip, je kunt het verhaal heel vaak voorlezen. En elke keer een paar andere totaaltheater opdrachten als aanvulling gebruiken.

Tip: check ook de website voorleestips – de nationale voorleesdagen.

“Moppereend wordt achtervolgd door een wolkje”

dansopdracht: De leerkracht loopt door de zaal, alle kinderen achtervolgen juf/ meester. Op het moment dat de leerkracht omkijkt moeten alle kinderen stilstaan, ze mogen niet bewegen.

achtervolging wolk

“Moppereend ziet varken, varken rolt door de modderpoel.”

dansopdracht: We staan in de ruimte en gaan afwisselend rollen, stilstaan en lopen naar een andere moddelpoel. ( Je hoort aan de muziek wat je moet doen)

Rollen kan op verschillende manieren: Rollen met handen, voeten, heupen, hoofd, schouders. Maar je kunt ook rollen op de grond.

stil staan: echt stok stijf stil

lopen: Loop door elkaar, naar een andere plek ( zonder botsingen)

rollen, stil staan, lopen

“Moppereend ziet haan, doe je mee kraaien in een koor?”

stemopdracht: nazingen op het ritme van de muziek. Tijdens deze opdracht zingt, spreekt juf verschillende leuke woorden die voorkomen in het boek. De kinderen zingen na. Kukelekuuu, mopperen, nee nee nee, grote wolk, zingen in een koor, moddelpoel, vleueueueugels, enzovoort. Ook kun je kiezen voor geluiden: blaffen, blazen, knorren, kwaken ( zorg voor verschillende melodieën en toonhoogtes, maak het grappig, lekker gek….het maakt niet uit wees niet bang)

drumloop

“Moppereend ziet konijn”

konijn hupt door het veld. konijntjes houden van huppen. Ze huppen hoog, nog hoger, snel en langzaam. Ze huppen met de poten uit elkaar en de poten naast elkaar. Kunnen ze ook huppen op 1 poot?

bewegingsopdracht: experimenteer met sprongen. Hoe hoog kunnen we springen? Daag de kinderen uit. Dit kun je doen door al springend vragen te stellen. Hoe zou een konijn dat doen? Kunnen konijn ook heel laag springen? Of juist heel ver?

samen springen

“Moppereend komt schildpad tegen. Schildpad is heerlijk aan het soezen.”

Stilteopdracht het huisje om ons heen: Tijdens deze stilteopdracht zijn de kinderen zo stil als nooit tevoren. Ze liggen allemaal op hun rug, vanaf nu mogen ze niet meer bewegen of geluid maken. ( Peuters kunnen deze oefening wat moeilijk vinden…niet erg! ….stimuleer de stilte)

Ze luisteren alleen nog maar naar de muziek en jouw stem.

lees voor, rustig langzaam: Stel je voor. Je ligt heerlijk tussen de bloemen in het gras. Je doet je ogen dicht, het is heerlijk rustig. Alles is stil om je heen, het is warm en je voelt je fijn.

Ineens merk je dat er iets om je heen veranderd is. was je nou in slaap gevallen? Je doet je ogen open en je ziet dat er een huisje om je heen is gebouwd. Heeeee dat is gaaf…..je ligt midden in een huisje. Sta in jouw gedachte op en kijk maar eens om je heen. Hoe ziet dit huisje eruit? Wat valt je op? Wauw wat staan er mooie dingen in! Wat voelt het hier veilig en rustig. Loop maar eens in gedachte rond en kijk wat je ziet. wat staat er op de grond? Wat hangt er aan de muren?

Loop door de deuren, van kamer naar kamer….wat zie je allemaal? Kijk maar rond in jouw gedachte.

Nu mag je in het echt weer rustig gaan bewegen. Beweeg eerst eens met je voeten en je handen. maak ze rustig wakker. Terwijl je wakker wordt kun je nog even nadenken wat je allemaal in je gedachte hebt gezien.

Wiebel nu ook met je armen en je benen, rek je rustig uit. Adem in en uit…en open je ogen.

Het huis om ons heen

“Moppereend ontmoet de geit. Hij eet kleding van de waslijn.”

Dansopdracht: We nemen een aantal kledingstukken mee, die hangen we op aan een waslijn. Laat de kinderen dit zelf uitproberen. Als de kleding hangt gaan we limbodansen onder de waslijn door.

Limbodansen

De wolk werd zwart, megantisch zwart!

Luister theater bewegingsopdracht: Laat de trom horen. Bij elke trom die de kinderen horen moeten ze stampen door de ruimte. We zijn boos, de hond is gestopt met kwispelen, we zien een varken met hangende oren, een haan die niet langer kraaide, een konijn dat niet meer hupte, een schildpad dat nooit meer uit zijn schild wilde komen een geit die kwaad naar de wolk keek. Trom en lees tegelijkertijd. Trommel soms rustig, elke trom moeten de kinderen een stamp maken. wissel de snelheid van het trommelen af. Snel en langzaam…..stoppen en doorgaan. Zorg dat je het niet te snel afwisselt. geef de kinderen de tijd om zich in te leven.

Muziek: Gebruik zelf een trommel

“En toen kwam er regen ze plensde, plonsde en plansde . Ik Flip flop in de regen. KWEK KWEK”

Dans oefening: Geef het vingerpoppetje of een afbeelding van de moppereend door. Degene die het poppetje heeft die mag een leuke beweging laten zien. De rest doet na.

We zijn blij we zijn blij we dansen in de regen.

“En op zijn plaats hing een heldere glanzende regenboog!”

concentratie opdracht: Klap samen een spelletje over De regenboog. Verzin een kort rijmpje en daarbij een leuk klappatroon. Hierbij een voorbeeld.