In dit kleine vrolijke liedje vieren we feest HET IS LENTE. De kinderen zingen en dansen tegelijkertijd. Het dansje start met het bewegen op je eigen plek ( sterk staan, groeien, eigen plek) daarna huppelen we langs vele kleuren in de zaal ( ontdekken van de ruimte om je heen) vervolgens samen springen, hand in hand. ( ervaren samen zijn)
Alle bewegingsliedjes die ik maak bevatten belangrijke danstherapeutische aspecten. ( samenwerken, je mag er zijn, je plek bepalen, ruimte om je heen ontdekken, contact maken met anderen, jezelf laten horen, vreugde delen) Ook dit liedje is daar een voorbeeld van.
Oriënteren
Doel: De kinderen worden uitgedaagd om zelf na te denken over het thema lente. We stimuleren hiermee hun creatieve vaardigheden hun zelfstandigheid en oplossingsgerichte denken.
Opdracht: Dit liedje gaat over de lente, kijk eens op je kamer, tussen al je speelgoed. Pak een grote tas en stop alles wat jij bij de lente vindt horen in deze tas en neem het mee naar de huiskamer. Alles mag je pakken, knuffel, boeken, lego, plaatjes, kaartjes.
Bespreek samen: wat heb je opgehaald? Waarom?
onderzoeken
Doel: Tijdens deze fase onderzoeken de kinderen het thema van het liedje. Ze zijn daarnaast actief aan het luisteren. Terwijl ze straks met hun speelgoed bezig zijn leren ze zonder dat we er teveel aandacht aan besteden de tekst en de melodie van het liedje.
Opdracht 1: Gooi alle lente spulletjes op een grote berg. Je tas is nu leeg leg deze naast de berg met speelgoed. Luister naar het liedje en kijk daarbij naar de stapel met spulletjes. Wordt er gezongen over iets dat jij ook had opgehaald? Pak dit dan uit de berg en stop het in de tas. Je tas wordt langzaam weer voller met spulletjes die voorkomen in het liedje. Moet je het liedje vaker horen? Dat is niet erg. Luister zo vaak als je wil. Zijn er nog meer spulletjes nodig? Bijvoorbeeld een bloem? Of een kuiken? Knutsel, teken of knip deze dan uit een folder en stop die ook in de tas.
Opdracht 2: Luister nog 1 keer het liedje en leg je spulletjes op een rij, precies op volgorde van het liedje.
Overleg samen: Is het gelukt? Kon je het goed horen? Wat vond je ervan? Kon je van alles uit het liedje speelgoed vinden? 2 aan 2 of springen? Hoe kun je dit maken? Symbool of tekening?
Uitvoeren
Liedje zingen en dansen tegelijkertijd. De kinderen zullen de tekst van het liedje nu wel aardig goed kennen. Leg nu de bewegingen uit. ( deze zijn schuin gedrukt)
In de lente, bloemen bloeien. ( loop op je plek en maak twee keer een grote ‘regen’boog met je armen van boven naar beneden) (schoolslag – zwemles)
kuikens kruipen uit hun ei ( wieg heen en weer met je hele lichaam en sluip uit je ei)
In de lente, Zie je veel kleuren ( huppel /loop/ dans rond door de ruimte)
Geitjes springen in de wei ( Blijf door huppelen)
De lente de lente, kom en spring mee ( spring op je plek en kijk rond)
de lente de lente spring twee aan twee ( zoek iemand om samen mee te springen, netzolang tot we zingen dat de bloemen bloeien )
De lente, de lente kom en spring mee De lente de lente spring twee aan twee
Instrumentaal
Herhaal helemaal
evalueren
Maak een kunstwerk van al je lente speelgoed ( bijvoorbeeld een kinderboerderij of een weiland) en maak hier een foto van. maak dan een leuk filmpje van je lenteliedje/dansje. Stuur het naar iemand die je blij kunt maken.
Wat voel je als je springt? En als je samen springt? Welke kleuren heb je allemaal gezien in huis? Wat gebeurt er nog meer in de lente? Wat maakt de lente speciaal? Met wie zou jij willen samen springen?
Dit liedje komt uit het mooie project www.pratenmetpim.nl
De gave begeleiding is gespeeld door Mark van der Mierden.