Spanning en sensatie in de klas door bewegingstheater
De oefening die ik hier uitleg doe ik veel met groepen. ( niet alleen op scholen maar ook met theater en musical klassen) Wat een plezier levert dat op! Stralende en enthousiaste kinderen. Ik merk dat deze oefening kinderen heel snel bij elkaar brengt. Ze worden door deze oefening gedwongen om op een andere manier met elkaar te communiceren. ( via de non verbale weg, lichaamstaal) dit levert zoveel mooie momenten op. Deze momenten zie je terug in het spel maar ook in de sociale vaardigheden van de kinderen.
Doel: luisteren naar de muziek, inleving, samenwerken, inspelen op elkaar, non verbaal communiceren, werken met lichaamstaal. Improviseren, creëren
Muziek: Ontwikkeld voor de totaaltheater methode let’s present. Gecomponeerd door Jan Garritsen.
stap 1: Laat de groep het muziekstuk horen. Dit stuk bevat 3 stijlen muziek. Het start met een avontuur, dan hoor je dat er zich een probleem voordoet, luister goed want ook hoor je heel duidelijk na 1 minuut de oplossing.
stap 2: De klas gaat in groepjes werken en trekken (per groepje) een avontuurlijk verhaal uit een hoge hoed: ( schrijf hiervoor een aantal AVONTUREN op diverse briefjes, laat elke groep een avontuur pakken) Voorbeelden van avonturen:
- Vliegen op een tapijt
- Wandelen door een donker bos
- Rijden in een auto zonder rijbewijs
- Varen op de oceaan vol haaien
- Zitten op een kameel
- Rijden op jullie paard door het wilde westen
stap 3: Hierna trekt ieder groepje een PROBLEEM uit de ”hoge hoed.” ( schrijf hiervoor een aantal problemen op diverse briefjes, laat elke groep een probleem pakken)
( het leuke is dat het helemaal niets met elkaar te maken hoeft te hebben, dit zorgt voor hele grappige scenes)
- zit vast met de schoenen in drijfzand
- jullie kunnen ineens niet meer praten
- jullie worden steeds gebeld
- de brug staat ineens heel lang open
Stap 4: Laat de groepjes hun avontuur en hun probleem (kort en zachtjes) lezen en laat ze samen een oplossing bedenken. ( deze oplossing kan heel simpel zijn, dus laat ze niet te lang overleggen)
Stap 5: Zet de muziek aan en laat de leerlingen om de beurt hun theaterstuk presenteren. ( Zonder spreken, alleen lichaamstaal en eventuele geluiden)
Stap 6: De andere groepen moeten raden wat het avontuur was, het probleem was en uiteindelijk de oplossing.
TIP: stimuleer de groepjes om zoveel mogelijk groot en overtuigend te spelen. Geef complimenten daar waar je iets opvallends zag.
Deze oefening kun je wel 100 keer doen, met steeds weer nieuwe problemen of nieuwe avonturen. Hoe gekker hoe grappiger.